Sürekli olarak siyasi ve toplumsal bağlamda ahlâki çözülmeden bahsedildiği bir dönemdeyiz...
Ahlâk, davranış kurallarını ortaya koyar.
Vicdan ise bu kuralların ihlal edilip edilmediğini belirler...
Toplumsal yargının olumlu "hükmü" için ortaya konan eylemlerin ahlâka uygun olması gerekir...
Lâkin ahlâki sorunlar sadece siyaseti ilgilendiren sorunlar değil!
AHLÂKTA EGEMENLİK
Toplumsal değerlerimiz içerisinde bazı prensipler, yaşama anlam kazandıran bir "değer hükmü",
bir "ahlâk prensibi" sayılır...
Peki! Bizim ahlâkî bir hükme varırken kullandığımız metodoloji nedir?
Hangi hal ve şartlarda neyi "doğru eylem" olarak kabul ediyoruz?
Thomas Hobbes,
"İnsan doğası gereği bencildir. Her şeyde olduğu gibi ahlâkta da egemen olan çıkardır." diyor...
Belki ahlâki tutum bizim için bir psikolojik tutumdur ve bunu belirleyen "doğru eylem" de yararcılıktır...
Belki de bizim için ahlâkiliğin koşulu, kendini "otorite" diye niteleyenlerin onayını almaktan ibarettir!
AHLÂK’İ SOSYAL MUKAVELELER
Son 50 yıldır
Ahlâki,
Politik, ve
Varoluşsal düzeyde,
Baskıcılığa, vesayetçiliğe angaje olduk?!
Üretim araçlarımız elimizden alındı...!
Ve o araçların mülkiyetine sahip olanlar bizlerden daha güçlü kılındı...
Bizim elimizde de, bir sosyal mukavele olarak kendi içinde bir çeşit "değer" yaratabilen sadece oy vermek, seçmek ve seçilebilmek kaldı...
Ahlâkî mükellefiyetlerin siyasetle ve siyasetçiyle bir "hesap meselesi" haline dönüştürülmesi ise gayet doğaldır...
Çünkü siyasî değerler ahlâk değerleriyle sıkı bir münasebet halindedir, aynı zamanda motivasyonel bir durumdur...
Peki ama!
Ahlâk kurallarına siyasilerin uymadığından yakınanlar, kendileri bu kurallara uydular mı derseniz?
Yalan söylemek, “kazıklamak”, vergi kaçırmak, çalışanların sigortasını ödememek, bireysel menfaatleri toplumsal çıkarların önüne koymak...
Bunlar ve daha nice benzerleri de ahlâki bir çeşit sosyal mukaveleler değil midir?
AHLÂK STANDARDI
Kısacası ahlâki problem,
Büyük ölçüde bir gelişme problemidir,
Olgunlaşmadır...
Ahlâkî mükellefiyetler hepimiz içindir ve değerleri ferdî menfaatleri aşan değerlerdir...
Evrenselliğine gelince;
Evrensel olarak geçerli olan bir ahlâk standardı var mıdır?
Ahlâk Teoricisi F. C. Sharp'a göre var...
Sharp'a göre,
Evrensel olarak geçerli olan ahlâk standardı:
Genel mutluluktur.